Víte, jak je to s tuky v našem těle a kolik bychom jej měli mít?

Bez tělesného tuku se náš organismus neobejde. Nízké, i vysoké procento tuku může způsobit zdravotní problémy.

Většina lidí ví, že příliš mnoho tělesného tuku vede ke zdravotním problémům – onemocnění srdce, oběhového systému a k celé řadě dalších onemocnění plynoucích z obezity.

belly-2354_1920

Pro muže je to více než 25 % tuku a pro ženy více než 32 %, kdy se začínají objevovat nemoci a choroby. Hmotnost a podíl tělesného tuku vypovídá hodně o zdravotním riziku.

Důležité je nejen množství tuku, ale také jeho rozložení. V tomto směru jsou na tom hůře muži. U nich se tuk častěji ukládá kolem pasu, zatímco nohy zůstávají štíhlé. Ženy naopak více přibírají na bocích, hýždích a stehnech.

Člověk, který má „nadváhu“, nemusí být ještě nutně „obézní“. Nadváhu může způsobovat nadprůměrné množství svalů. Na druhé straně může být člověk, který nemá nadváhu, „tlustý“, pokud jeho tělo obsahuje příliš mnoho tuku v poměru ke svalům.

Běžné váhy ukazují jen celkovou tělesnou hmotnost, aniž by poskytly informaci o obsahu tuku. Avšak existují váhy, které změří též podíl tělesného tuku.

Ideální váha a ideální procento zastoupeného tuku se různí v závislosti na pohlaví a na věku. Minimální procento tuku, které se ještě považuje za zdravé, je u mužů 5 % a u žen 12 %. Průměrné procento tuku u dospělých osob se pohybuje u mužů kolem 15–18 % a u žen okolo 22–25 %. S věkem podíl tuku stoupá.
V tabulce je uvedeno doporučené rozpětí procenta tělesného tuku pro průměrnou populaci. Pohybujete-li se kdekoliv v tomto rozpětí, je to pro vás dobrá zpráva.

Procento tělesného tuku průměrné populace
Věk do 30 let 30–50 50+
Ženy 14–21 % 15–23 % 16–25 %
Muži 9–15 % 11–17 % 12–19 %

Lidský organismus je složen z vody, tuku, bílkovin, cukrů a minerálních látek. Množství jednotlivých „stavebních kamenů“ je u každého z nás jiné. Od sebe se lišíme nejen absolutním množstvím svalů, tuku, kostí, ale i vzájemnými poměry mezi jednotlivými tkáněmi. Svalová, kostní tkáň a orgány jsou tkáně metabolicky aktivní, zatímco tkáň tuková nikoliv.

Redukce tuku v těle trvá déle, než prosté snížení váhy. K tomu, aby se podíl tělesného tuku odboural a mohl být natrvalo udržován ve zdravé oblasti, jsou nutné trvalé změny stravovacích a pohybových zvyklostí. Pravidelné sledování změn podílu tělesného tuku a hmotnosti pomocí speciálních lékařsky certifikovaných přístrojů je nedílnou součástí hubnoucího procesu.

Pokud by jste měli zájem o základní změření, můžete využít služeb naší recepce v PlusFitness. Pokud máte zájem o detailnější diagnostiku včetně odborné konzultace, využijte našeho partnerství se Světem zdraví. Jejich provozovnu najdete v Lékařském domě v Srbově ul.

Odkaz na detailní článek o tucích v těle naleznete nahttp://www.jitigo.cz/uzitecne-rady/detail/6/2969.html .